Microsoft heeft eindelijk besloten om het standaardlettertype te wijzigen en dat op een zeer democratische manier. Ze vervangen niet alleen Calibri, ze bieden vijf nieuwe mogelijke standaardlettertypes. Mensen kunnen ze uitproberen en stemmen op hun favoriet op social media. Aangezien naar schatting 1,3 miljard mensen Microsoft Office gebruiken, zal de verandering een aanzienlijk percentage van de wereldbevolking treffen (ongeveer 18%).
Een standaardlettertype in Office is het primaire lettertype dat door een bedrijf en zijn producten wordt gebruikt. Als je bijvoorbeeld Microsoft Word opent, krijg je automatisch Calibri als lettertype in je document. De meeste officiële Microsoft-advertenties zijn sinds 2007 ook in Calibri. Of je er nu van houdt of er een hekel aan hebt, de Calibri van Lucas de Groot als standaardlettertype verdwijnt.
Volgens het Microsoft Design Team: “Standaardlettertypen vallen misschien het meest op door dat ze juist niet moeten opvallen.” Ze moeten leesbaar en ingetogen zijn, met andere woorden, ze moeten beslist niet een te sterke persoonlijkheid hebben. Daar is een goede reden voor: het is de bedoeling dat niemand het standaardlettertype opmerkt. Wanneer u een nieuw computerproject start, of het nu een spreadsheet of een brief is, mag het standaardlettertype uw werkproces niet onderbreken.
Maar eerst een kleine les in typografie. Er zijn twee basislettertypefamilies: schreef en schreefloos. Een schreef serif-lettertype, zoals het populaire Times New Roman, heeft strepen aan de randen van de letters die vooral opvallen in de stokken van een letter (zoals bovenaan h) en dalers (zoals onderaan f). Een schreefloos / sans-serif ziet er moderner uit, maar het betekent ook dat I en l moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Calibri is een schreefloos lettertype met letters die hier en daar lijken op traditionele schreeflettervormen, waardoor het dus op dat vlak zeer leesbaar blijft.
Maar niet meer spannend (althans niet na 15 jaar in gebruik). Maak kennis met de vijf mogelijke standaardalternatieven: Tenorite, Bierstadt, Skeena, Seaford en Grandview.
Tenorite is een geometrisch lettertype met ronde vormen en grote interpunctie. Het lijkt op de Helvetica en het is dikker dan de Calibri om het duidelijk te zeggen. De einduiteinden van het lettertype zijn precies 90 graden gedraaid – een moderne touch die contrasteert met de zachtere, hoekige eindes in de Arial en een gebrek aan ietwat kieskeurige rondingen in Arial’s ‘a’, ‘f’, ‘y’ en ‘r’. Tenorite heeft het algehele uiterlijk van een traditioneel werkpaard zonder schreef (een lettertype zonder schreef of een streep aan de uiteinden, zoals Times New Roman), maar met een warmere, vriendelijkere stijl. Elementen zoals grote stippen, accenten en interpunctie maken Tenorite comfortabel om te lezen op kleine formaten op het scherm, en scherpe vormen en brede karakters creëren een algemeen open gevoel. Tenorite vertegenwoordigt de categorie van geometrische schreefloze tekens, zoals het font de Futura.
Bierstadt, vernoemd naar een bergpiek uit Colorado, combineert dunne en dikke streken zonder poespas. Bierstadt is een nauwkeurig, eigentijds schreefloos lettertype, geïnspireerd op de Zwitserse typografie uit het midden van de 20e eeuw. Een veelzijdig lettertype dat eenvoud en rationaliteit uitdrukt in een zeer leesbare vorm, Bierstadt is ook opmerkelijk duidelijk met lijnuiteinden die de nadruk leggen op orde en terughoudendheid. Het is de Helvetica-Arial-Roboto-San-Francisco-Univers-en-zo-op super populaire groteske schreefloze stijl uit het midden van de eeuw die we allemaal zo vaak hebben gezien.
Op naar de kanshebbers met enkele interessante details. Skeena is een humanistisch lettertype dat lijkt op traditionele serif-lettertypen. Het heeft lange stijgers en dalers, geknipte uiteinden en dikke en dunne letterdelen. Ik hou ervan hoe zacht het aanvoelt en toch een zekere korreligheid in de gekantelde stijgers, dalers en uiteindes. Skeena is zeer leesbaar en toch compact, oogt elegant, heeft open tellers, alles wat je nodig hebt voor een goed body text lettertype. De hoofdletter I en de kleine letter l hebben ook dezelfde vorm, wat niet ideaal is, en alleen Bierstadt en Grandview voegen een schreef toe aan de l. Maar daar kan ik mee leven, omdat de schreef misschien te uit de mode is voor Skeena.
De Grandview is gemodelleerd naar Duitse weg- en spoorwegborden. (Geinspireert op het beroemde DIN font) De letters hebben een uniforme dikte en zijn hoger dan veel andere lettertypen, waardoor ze van een grote afstand leesbaar zijn. Het lettertype vestigt te veel aandacht op zichzelf, vooral de figuren vestigen veel aandacht op zichzelf, en het voelt een beetje koud en ongemakkelijk voor een multifunctioneel standaardlettertype. Te speciaal en specifiek voor een standaardlettertype dus.
Seaford is van een van mijn favoriete letterontwerpers, Tobias Frere-Jones. De man die ons Gotham bracht, laat een andere sans-serif zien in Seaford. Het is een zogenaamde humanistische sans-serif, wat betekent dat de lettervormen zijn gebaseerd op klassieke serif-lettertypen, maar zonder de schreef. Een van de meest bekende in deze categorie is de Gill Sans. Seaford heeft veel karakter en een mooie echte cursief (waarbij de lettervormen van bepaalde karakters zoals de kleine letters veranderen). Het creëert een zeer kalligrafische sfeer en is absoluut de meest interessante van deze vijf. Maar dat is ook de reden waarom ik het ook niet als standaard zou kiezen. Het is ook te speciaal.
Universitair hoofddocent Bryan Leister, MFA, die typografie doceert aan CU Denver’s College of Arts & Media, legt de parameters voor een goede standaard uit: “Ik denk dat het een eenvoudig, leesbaar lettertype moet zijn met goede ingebouwde tekenspatiëring (spatie tussen letters).”
De x-hoogte, of corpusgrootte, is de hoogte van een kleine letter zonder stijg- en dalers. De letter x, samen met v, w en z geven de x-hoogte duidelijk weer. Leister gelooft dat Tenorite het meest leesbaar is vanwege zijn “grote x-hoogte, wat betekent dat de o-vorm proportioneel groot is in vergelijking met de hoofdletterhoogte.” Hij voegde eraan toe: “Dit maakt het gemakkelijk leesbaar op kleinere formaten en zorgt voor een duidelijk onderscheid tussen letters als onderdeel van een groot blok kopie.”
Rachel Brown, March, directeur van professionele ontwikkeling en stages in het College of Architecture and Planning, is het daarmee eens. “Deze nieuwe opties, vooral Tenorite en Bierstadt, bieden studenten een frisse, actuele esthetiek die hun ontwerpen stilletjes zal aanvullen”, zei ze.
Een goed standaardlettertype is complex. Het moet niet alleen een royale x-hoogte hebben; het moet ook letters scheiden en nesten op een manier die woorden leesbaar maakt. “Een ontwerper van lettertypen moet tekenspatiëring-paren specificeren, zodat bijvoorbeeld een ‘WO’-paar de W strak tegen de O zal hebben, waardoor een lelijke opening wordt vermeden,” zei Leister. “Omgekeerd moeten een paar rechte lijnen verder uit elkaar worden geplaatst om te voorkomen dat ze samen vervagen alsof ze elkaar raken, bijvoorbeeld ‘IL’.”
Zoals ik al eerder schreef, zou ik Skeena als standaardlettertype voor Office kiezen, maar ik denk dat ze Bierstadt zullen kiezen, omdat deze groteske lettertypestijl zo populair is. Ik hoop dat ze geen Grandview of Tenorite zullen kiezen. Als het Seaford wordt, zou het me echt verbazen! Dat zou een statement zijn.
Ik vraag me af of nog-niet-typografieliefhebbers het zullen veranderen, omdat het hen teveel opvalt? En ik moet zeggen dat ik blij ben dat Microsoft hier een open discussie van heeft gemaakt! Het is een slimme marketingzet en ook een mooie gelegenheid om licht te werpen op het onderwerp typografie voor Office.
Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk wanneer het om lettertypes, sjablonen en templates gaat. Wil je bijvoorbeeld custom fonts, macro’s, invoervelden, voorbladen, tussenbladen, rapporten, cv templates, brochures? Kijk dan eens bij onze Corporate Word template opties of vraag vrijblijvend een catalogus aan waar alle mogelijkheden in staan uitgelegd.