Door auteur boumanmichel
Slow death by PowerPoint. Ik denk dat we allemaal weleens te maken hebben gehad met een stortvloed van honderd (+) slides binnen zestig minuten. Sterker nog, we hebben ze niet alleen voor onze kiezen gekregen, maar ook weleens zelf gepresenteerd. Maar hoe maken we een presentatie boeiend? Als je deze vijf blokken aanhoudt, maak je een vliegende start.
Omschrijf het probleem waar je over gaat spreken. Dit kan een probleem zijn bij de klant, een probleem in een verticale markt, een cultureel probleem en ga zo maar door. Laten we als voorbeeld het onderwerp Data Security nemen.
Omschrijf wie de held is in jouw verhaal. Vaak is dat het publiek waar je voor spreekt, dat het probleem uit het eerste blok kan oplossen. In dit verhaal kan dat een IT-manager zijn.
Hier introduceer je jouw product of de rol van jouw bedrijf waarmee het probleem (door de held) opgelost kan worden. In ons scenario kan dit de Enterprise Mobility Suite zijn. Hiermee kun je een interne gebruiker op een veilige manier gebruik laten maken van bedrijfsdata op een privéapparaat. Hierdoor wordt de gebruiker niet in de verleiding gebracht om externe tools te gebruiken.
Laat voorbeelden en referentiecases aan je publiek zien waarmee je bewijst dat de oplossing uit blok drie daadwerkelijk werkt in de praktijk. Heb je een klant met een bekende naam? Vraag of je hen als case mag gebruiken in je presentatie, dat komt sterker over.
Sluit je presentatie af met een samenvatting van alle blokken en geef je publiek een duidelijke opdracht. In ons geval zou je ze kunnen laten kijken naar hoe gebruikers nu omgaan met het downloaden van apps en versturen van grote bestanden. Heb je hier geen goed inzicht in of zie je veel ongeauthoriseerde methodes, dan kun je overgaan tot bijvoorbeeld een demo van je oplossing.
Huisstijl in Office maakt van PowerPoint een professioneel presentatiemedium door verder te gaan in PowerPoint dan wat standaard in PowerPoint geleverd wordt.
We zijn erg tevreden met de tool tot dusver en zien nog wel meer mogelijkheden in het nieuwe jaar.
Allereerst complimenten: afgelopen week is het sjabloon met veel mensen gedeeld en de reacties zijn eigenlijk onverdeeld positief.
Dank voor deze versie! Complimenten over hoe het er tot nu toe uit ziet.
Ik heb de samenwerking als plezierig en constructief ervaren, volgend jaar verwacht ik weer verdere samenwerking om door te ontwikkelen.
Zoals beloofd hier onze reacties. Het gaat de goede kant op. Het geheel ziet er verzorgd en professioneel uit. Dank daarvoor.
Dank voor jullie werk, wij zijn erg content met het eindresultaat.
Dank voor julie hulp. We hebben het vandaag aan het team kunnen presenteren en op de terminal servers uit kunnen rollen. Toevallig kwamen vandaag ook de business cards van de drukker. Het is erg mooi geworden allemaal! Nogmaals dank!
Wij zijn erg tevreden over het resultaat we zullen ons concentreren op het aanvullen van de content. Bedankt voor het geleverde werk en een goede referentie van onze zijde.